De kluwen ontrafeld…
De begrippen ‘marketing communicatie’ en ‘public relations (PR)’ lopen vaak door elkaar. Dat komt enerzijds door begripsverwarring, anderzijds doordat zij beide een vorm van bedrijfscommunicatie zijn.
Een bedrijf communiceert met veel doel- en relatiegroepen om hen door middel van het verstrekken van informatie te trachten te beïnvloeden. De klanten vormen samen één van die groepen. Andere groepen zijn uw medewerkers, de leveranciers, de buren, de collega’s, de overheid, de pers enzovoorts. Er zijn twee manieren van communiceren. ‘Corporate communicatie’ gaat om het bedrijf als geheel en ‘marketing communicatie’ om de producten van een bedrijf. De eerste vorm is voornamelijk gericht op het kweken van goodwill, terwijl de tweede puur gericht is op verkoop.
Corporate Communicatie (CC) omvat (corporate) Public Relations (PR), interne communicatie, corporate reclame, huisstijl en sponsoring.
Public Relations (PR) is volgens een aloude definitie ‘het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen’. Mensen denken al snel aan het uitdelen van cadeautjes, dineren, een borrel drinken en gratis publiciteit. PR is echter meer dan dat. Het begrip kan namelijk niet los worden gezien van het commerciële en sociale beleid van een onderneming.
Eén van de uitgangspunten van PR is dat een bedrijf of instelling niet geïsoleerd kan functioneren in de samenleving. Mede daarom richt PR zich op zowel in- als externe doelgroepen – een reden waarom de interne communicatie vaak is ondergebracht bij de PR. Via een proces van meningsvorming kan PR met deze groepen communiceren. Doel is de groepen te beïnvloeden in hun mening. PR vereist altijd een beleid op lange termijn, met behulp van een van de bedrijfsdoelstellingen afgeleid communicatieplan.
Public Affairs (PA) is gericht op de maatschappelijke en politieke relaties van een bedrijf. PA is daardoor een onderdeel van PR. Dat komt omdat PA zich bezig houdt met het beïnvloeden van overheidsbeleid en wet- en regelgeving die het belang van een bedrijf kunnen raken. PA is echter meer dan alleen maar ‘lobbyen’ bij burgemeester en wethouders over de inrichting van de straat voor uw deur. Het is in eerste instantie een onderdeel van goed ondernemerschap en daardoor een normale activiteit binnen het bedrijf.
Investor Relations (IR) is ook onderdeel van PR. Het wordt dan ook wel eens ‘financiële PR’ genoemd. Deze vorm van bedrijfscommunicatie richt zich op het werken aan de relaties met geldverstrekkers en beleggers, zoals de eigen aandeelhouders, beleggers, banken en de daarbij behorende vertegenwoordigers van de financiële wereld.
Marketing Communicatie (MC) heeft als doelstelling een product te verkopen’. MC is per definitie resultaatgericht: het om het product van een onderneming, in de breedste zin van het woord. Marketing Communicatie speelt een dominante rol bij de implementatie van de marketingplannen. Het kiezen van de juiste positionering (de plaats in de markt) en het ontvankelijk maken van een propositie (wat een product of dienst voor een klant kan betekenen) is een van de belangrijkste succesfactoren. Positionering en propositie staan centraal bij de ontwikkeling en productie van ieder communicatiemiddel, van advertentie tot verpakking en van billboard tot commercial. Zie voor meerwaarde het artikel over ‘toegevoegde waarde’ op bladzijde … Vormen van marketingcommunicatie zijn onder meer: reclame, promotie, sponsoring, direct marketing, persoonlijke verkoop, artikelpresentatie en verpakking.
Alle genoemde activiteiten zijn vormen van communicatie die direct of indirect zijn afgeleid van de doelstellingen van een bedrijf, neergelegd in een ondernemingsplan. Zij worden ondergebracht in een marketingplan en/of een communicatieplan. Het succes van uw bedrijf hangt af van de wijze waarop alle communicatie strategieën tot één geheel worden gesmeed: in de communicatiemix. Die mix is maatwerk en is voor elk bedrijf anders.
U hoeft niet alles te vertellen, maar vertel geen onzin of onwaarheden. Verstandig en verantwoord ondernemen is gebaseerd op feitelijke informatie. Bedrijfscommunicatie beantwoordt vragen, maar roept geen vragen op.