De beeldvorming rond een bedrijf wordt beïnvloed door zijn uiterlijke verschijningsvorm, omdat vaak het eerste contact dat het publiek met een organisatie heeft, een visueel contact is. Het is daarom belangrijk dat aan de visuele herkenbaarheid de nodige aandacht wordt besteed. Bij organisaties wordt de visuele herkenbaarheid aangeduid met ‘huisstijl’. Primaire doelstelling van een huisstijl is herkenning en onderscheiding. De huisstijl bestaat uit verschillende elementen, waaronder een logo.
Onderstaand gaan we wat dieper op dit onderwerp in.
Ieder bedrijf moet een eigen gezicht hebben. Het liefst eentje dat zich duidelijk onderscheidt van de rest, door bijvoorbeeld een unieke kleurencombinatie, vormgeving of originaliteit. Met je logo probeer je immers je identiteit tot uitdrukking te brengen. Het liefst zo dat men in een oogopslag ziet dat om welk bedrijf het gaat.
Het logo kan ook al verraden wat de aard van de werkzaamheden van de onderneming zijn. Bijvoorbeeld zoals men in de Middeleeuwen al aan het uithangbord zag met wie men zaken deed. Toentertijd was het natuurlijk ook een noodzaak want velen konden niet lezen. Maar ook in deze tijd is het effectief een logo te gebruiken dat duidelijk gerelateerd is aan de ‘koopwaar’. Dit is echter niet altijd even eenvoudig. Sommige bedrijven hebben daarom een woordmerk als logo zoals HEMA of Coca Cola. Door iets toe te voegen, zoals de drie schuine strepen van de ANWB, zo kun je het woordmerk aankleden.
Bij het ontwerpen van een logo moet er met diverse praktische zaken rekening worden gehouden. Is het logo na het kopiëren ook nog aantrekkelijk, is het na vergroting/verkleining nog herkenbaar, lijkt het niet teveel op een bestaand logo zodat verwarring kan ontstaan, en nog veel meer zaken. Het is daarom verstandig om het ontwerpen van een logo uit te besteden aan een professionele ontwerper. Deze houdt met alle factoren rekening en heeft veel creativiteit in huis om een passend en onderscheidend logo te creëren. Een logo met een eigen gezicht!